2017. január 15., vasárnap

2017-es cél No. 1. Egészségesebb étkezés

Rengetegen vannak úgy, hogy az új év beköszöntével megfogadják, hogy egészségesebben fognak
Forrás: Pixabay
étkezni, aztán abból nem lesz semmi. Nos, én nem szeretnék ebbe a hibába esni (igaz, nem is tudok, mert nincsenek újévi fogadalmaim, csak céljaim 2017-re), éppen ezért igyekeztem egy olyan tervet kidolgozni, amivel nem fogok így járni. Sokszor próbáltam már átalakítani az étrendemet, ami több-kevesebb sikerrel meg is valósult, de úgy teljesen, mindenre vonatkozóan soha nem sikerült. Csináltam már diétát, ami nagyban hozzásegített a javuláshoz, azonban valahogy mindig visszacsúsztam a gödörbe, és szép lassan visszajöttek az egészségtelenebb fogások és alapanyagok a konyhámba. Most azonban már jó ideje bennem van az elhatározás, és minden erőmmel azon leszek, hogy ez a későbbiekben se változzon meg.
Így hát elterveztem, hogy ha végre vége lesz ennek a karácsony-szilveszter mizériának, akkor belevágok, méghozzá szépen, lassan fokozatosan J Félreértés ne essék, imádtam a karácsonyi-szilveszteri kajákat, de most már ideje tenni valamit, ha el akarom kerülni, hogy olyan narancsbőrös legyen a lábam, mint még soha (márpedig igencsak jó irányba haladok ezen a téren, szóval most már nincs visszaút). Így hát elkezdtem azzal, hogy felmértem, mi az, amin változtatnom kell az étkezés terén (szerencsére a sporttal nincs probléma, a heti 3 edzés mindig megvan). Bár nem vagyok egy nagy chipszes, de az elmúlt időszakban elég sokszor vettem és ettem is (jó, nyilván nem ettem meg minden nap egy zacskóval, de azért heti egy alkalom elég sokszor becsúszott), így hát ez volt az első, amiről eldöntöttem, most egy darabig megint nem fogok élni vele. Ugyanez igaz a sós rágcsákra összességében, ezeket ismét száműzöm a repertoárból. Nem kell arra gondolni, hogy ez nagy dolog, igazából ez számomra a legkönnyebben kivitelezhető dolog, ez az, ami nélkül hónapokig képes vagyok ellenni J Ezt már el is kezdtem, erőteljesen kerülöm is azokat a sorokat a boltokban, ahol a bundás mogyoró és a chipsz van, ha pedig mégis arra járok, akkor erőt veszek magamon, és nem állok meg nézegetni őket, pláne nem nyúlok hozzájuk. :D
A másik nagy ellenség ilyen téren ugyebár a csoki, aminél be kell látnom, súlyos függőségben szenvedek. Imádom az összes fellelhető csokoládéfajtát, mondhatni olyan vagyok, mint Gombóc Artúr! Ezen a téren azért nem tudok olyan drasztikus lenni, viszont vissza kell térnem ahhoz, hogy ellenállok neki, én nem eszem meg minden nap egy-egy szelettel (vagy akár táblával), mert azért az kicsit sok J Így hát egyelőre ott tartok, hogy igyekszem úgy kivitelezni a dolgot, hogy egy nap eszem (ekkor is keveset), egy nap nem. Ez egy egész jó megalkuvás szerintem, de nyilván, a későbbiekben ez is változni fog, és még tovább szeretném csökkenteni!
Forrás: Pixabay
És akkor nézzük a többi dolgot, mint cukor meg üdítők. Ezen a téren jól állok, és nem is volt vele probléma az elmúlt időszakban sem, mert cukrot maximum sütiknél használok (amire mostanában nem sokszor kerítettem sort időszűkében), az üdítők meg nem a barátaim már jó ideje (a szénsavtól fáj a gyomrom), a gyümölcsleveknél pedig próbálok a legjobb alternatívákból vásárolni – ne legyen benne hozzáadott cukor, 100%-os legyen… (de erre max heti 1-szer kerül sor). Ami még alakításra szorul az a fehér liszt használat, bár szerencsére ezen a téren is egész jó vagyok, mert csak 2 hetente veszek körülbelül fehér kenyeret, általában a különböző teljes kiőrlésű változatokhoz nyúlok, a pékáruknak pedig nem nagy dolog ellenállni. :) Viszont a menzán viszonylag sokszor ettem tésztát, ami szintén változtatásra szorul. Illetve itt az ideje annak, hogy figyeljek a több zöldség bevitelére, mert azzal mindig hadilábon állok.
Ahhoz, hogy ezeket a megállapításokat tegyem, szükség volt egy alapos felmérésre az étkezésemben. Már jó ideje ismét vezetem, hogy egy nap mit is eszem pontosan (erre a kaloriaguru.hu honlapot használom), és természetesen azt is figyelem, hogy melyik makrótápanyagból viszek be többet a kelleténél. Ennek a kiszámítása egyébként nem nehéz, Oatmealqueennek van is erről egy szuper videója, azt be is linkelem ide. Ezek alapján már ki tudjátok számolni, hogy nagyjából mennyire van szüksége a szervezeteteknek, és tudtok ehhez viszonyítani is, hogy ehhez képest hogy táplálkoztok. Nálam például túl sok a rossz zsír bevitel, amit mindenképpen vissza kell majd fognom a jövőben J

Nos, jelenleg itt tartok, elemezgetek, számolgatok, irogatok, és a nasikat visszafogom a lehető legjobban, és azokat gyümölcsökkel helyettesítem (persze csak módjával, hiszen rengeteg bennük a cukor, de még mindig jobb, mintha csokit meg chipszet ennék :D). Nem sokára pedig majd jelentkezem egy újabb bejegyzéssel ezzel kapcsolatosan. Remélem, hogy nektek is segít ez a kis bejegyzés. 

Nektek volt hasonló célotok/fogadalmatok az újévkor? Ha igen, hogy álltok vele? Meséljetek! J

0 megjegyzés:

Megjegyzés küldése